Komunikacja, edukacja pacjentów z zakresu terapii inhalacyjnej. Część 6/7

Jak skutecznie komunikować się z pacjentem, aby „zrozumiał” swój inhalator i chciał go stosować? - doktor Kamil Janeczek z Uniwersytetu Medycznego w Lublinie. Rozmowę prowadzi redaktor Michał Dobrołowicz.

Audio icon

Komunikacja, edukacja pacjentów z zakresu terapii inhalacyjnej. Część 6/7

Jak skutecznie komunikować się z pacjentem, aby „zrozumiał” swój inhalator i chciał go stosować? - doktor Kamil Janeczek z Uniwersytetu Medycznego w Lublinie. Rozmowę prowadzi redaktor Michał Dobrołowicz.

Audio icon

0:00

0:00


Transkrypcja nagrania:

Od razu zastanawiam się: a może dobrym pomysłem byłaby taka edukacja grupowa, żeby zebrać kilkoro pacjentów i razem to pokazać? Jak twoja praktyka, twoje doświadczenie wskazuje?

Każda, każda edukacja będzie lepsza niż żadna, co już mówiliśmy: zarówno indywidualna, jak i grupowa. Grupowa inhalacja również daje bardzo dobre efekty.

My, Państwo to obserwują, coraz częściej mówimy o ogromnej roli farmaceutów. Farmaceuci zyskują coraz większe uprawnienia, farmaceuci szczepią w aptekach, apteki przecież stały się w ostatnich miesiącach punktami szczepień. Mówi się o opiece Farmaceutycznej. Jaka tu jest rola farmaceuty, bo przecież inhalatory często pacjenci kupują w aptekach i tą pierwszą linią kontaktu są oczywiście często Państwo, lekarze podstawowej opieki zdrowotnej, też Państwo jesteście z nami, ale jeszcze wcześniej albo jeszcze dłuższy jest ten kontakt z farmaceutą. Jak widzisz rolę farmaceutów?

Oczywiście, że tak. I ta rola jest istotna. My też piszemy w polskim przewodniku: farmaceuta powinien poświęcić dwie i pół minuty na edukację, jeżeli chodzi o terapię inhalacyjną. Dlaczego już dwie i pół minuty? Bo my wcześniej z założenia poświęciliśmy te 8 minut, czyli farmaceuta ma przypomnieć pacjentowi. To przypominanie tej techniki inhalacyjnej jest bardzo ważne. I to nie tylko na pierwszej wizycie my mamy edukować, ale na każdej kolejnej, i to dopiero daje dobry efekty. Są tacy pacjenci, którzy na pierwszej wizycie radzą sobie znakomicie. Obsługują ten inhalator perfekcyjnie. Zatem my już później nie kontrolujemy, no bo radził sobie dobrze, to po co kontrolować. A okazuje się, że to właśnie później oni wykonują tą technikę gorzej niż ci, którzy na początku sobie nie radzili. Zatem edukujmy na każdej jednej wizycie, weryfikujmy. Niech pacjent zabiera na kolejne wizyty swój inhalator tak, aby pokazać nam tą technikę inhalacyjną na swoim sprzęcie, na swoim inhalatorze.

Doktor Kamil Janeczek, lekarz praktyk i edukator praktyk, wykładowca Szkoły Aerozoloterapii, teraz w ramach właśnie „O aerozoloterapii na jednym wdechu”, bo o tym dyskutujemy. Jednocześnie doktor Kamil Janeczek reprezentuje Uniwersytecki Szpital Dziecięcy w Lublinie. Kamilu, jesteśmy umówieni na kolejne spotkanie. Ja bardzo się cieszę, bo będzie taki bardzo konkretny algorytm: jak dobrać inhalator. Czasami mówi się, że idealny lek nie istnieje, że ten idealny lek musi być dobrany, prawda? Tak jak nie istnieje idealna marynarka. My byśmy chcieli mieć taką jedną, idealną, ale wiadomo, że musi być dobrana odpowiednio…

Ale na zachętę, idealny inhalator istnieje… O, czyli trochę inaczej jest tutaj…

To ja jestem tym bardziej ciekawy naszej kolejnej rozmowy, na którą gorąco Państwa zapraszamy. Skoro istnieje idealny inhalator, to jak go znaleźć, czym się kierować, jak go szukać. Podpowiesz, Kamilu?

Podpowiem, w następnej części, zapraszamy.

Tak jest, do zobaczenia